Jak wyrobić w sobie nowy nawyk

Nawyki mogą odpowiadać za około 40% z naszych wszystkich zachowań danego dnia. Zrozumienie w jaki sposób możesz zbudować nowy nawyk, oraz jak działają Twoje obecne nawyki, pozwoli Ci uczynić postępy w Twoim zdrowiu, Twoim szczęściu a nawet Twoim życiu. 

Pewnie natknęłaś się do tej pory na sporo informacji na temat nawyków, które nie zawsze mogą być łatwe do przyswojenia. Aby pozbyć się tego problemu i to w bardzo prosty sposób, przygotowałam dla Ciebie Strategię Działania. Dzięki niej dowiesz się w jaki sposób wyrobić nowy nawyk, który trwale wkomponujesz w swoje życie.

Ciekawa? To czytaj dalej.

„Jesteśmy tym, co w swoim życiu powtarzamy. Doskonałość nie jest jednorazowym aktem, lecz nawykiem”. – Arystoteles

 

1. Zacznij od niewiarygodnie małego nawyku

Wielu ludzi, którzy mierzy się z budowaniem nowego nawyku, mówią coś w stylu “Potrzebuję tylko więcej motywacji”, “Chciałabym mieć taką silną wolę jak Ty” itd.

To nie do końca pomocne podejście. Badania mówią, że siła woli jest jak mięsień.  Im mniej jej używasz, tym jest słabsza. Możesz również myśleć o swojej motywacji jak o czymś, co przypływa i odpływa, podnosi się i opada, czyli o tak zwanej “fali motywacji”.

Jak możesz rozwiązać ten problem?

Wybierz nowy nawyk, który jest na tle wystarczająco łatwy, że nie będziesz potrzebowała motywacji, żeby go wykonać.

  • Zamiast zaczynać od 50 przysiadów dziennie, zacznij od 5 przysiadów dziennie.
  • Zamiast medytować przez 15 minut dziennie, zacznij medytować przez 3 minuty dziennie.

Wyznacz sobie łatwe zadanie, które możesz wykonać bez obecnej motywacji.

 

2. Zwiększ nowy nawyk bardzo małymi krokami

Możesz użyć strategii: 1 procent więcej każdego dnia.
Pamiętaj, że działa to w dwie strony. Jeśli codziennie zwiększasz swoją aktywność o 1%, to w skali roku możesz zobaczyć dobre rezultaty. Jeśli jednak codziennie zmniejszaj swoją aktywność o 1%, to może to doprowadzić do zaniknięcia tej aktywności.

Zamiast próbować robić coś niesamowitego od samego początku, zacznij od czegoś małego i ulepszaj to stopniowo. Po drodze, naturalną koleją rzeczy będzie zwiększenie Twojej siły woli i motywacji, co pomoże Ci utrwalić Twój nowy nawyk.

 

3. W miarę budowania nawyku, dziel go na kawałki

Jeśli ciągle dodajesz po 1% każdego dnia, to w ciągu kilku miesięcy możesz znacznie zwiększyć wielkość swojego zadania. Ważne jest, żebyś pamiętała o rozsądnym podejściu do nawyku. Tak, abyś mogła zachować dynamikę i uczynić zadanie możliwie łatwym do zrealizowania.

  • Jeśli postanowiłaś medytować 20 minut dziennie, to na początku podziel tę aktywność na 2 części po 10 minut.
  • Jeśli chcesz zrobić 50 przysiadów dziennie, to rozplanuj sobie 5 serii po 10 przysiadów każda.

Patrząc na 10 przysiadów, wydaje się dużo łatwiejsze do zrobienia niż 50 przysiadów na raz, nie sądzisz?

 

4. Kiedy opuścisz zadanie, wracaj szybko do planu

Nawet najlepsi specjaliście popełniają błędy. Odbiegają od swojego planu, jak każda inna osoba. Różnica polega na tym, że wracają na ‘dobrą ścieżkę’ tak szybko, jak to możliwe.

Badania wykazały, że jeśli raz nie wywiążesz się z planu, bez względu na to, kiedy to nastąpi, to nie ma to mierzalnego wpływu na długoterminowy postęp. Zamiast starać się być doskonała, odpuść sobie podejście “wszystko albo nic”.

Absolutnie nie nastawiaj się na porażkę, tylko miej na uwadze, że nie zawsze możesz wykonać plan na sto procent.

Przeznacz trochę czasu, żeby zastanowić się, co może być przeszkodą dla Twojego nowego nawyku. Jakie rzeczy mogą Ci przeszkadzać? Jakie sytuacje awaryjne mogą Cię ściągnąć z twojej drogi? Jak możesz obejść te problemy? Jak szybko możesz od nich odskoczyć i wrócić na właściwe tory?

Zachęcam Cię, żebyś była konsekwentna, a nie idealna. Skoncentruj się na zbudowaniu tożsamości kogoś, kto nigdy nie zapomni nawyku. Kogoś kto może opuścić 1 dzień nawyku, ale kolejnego dnia do niego wraca i realizuje według wcześniej ustalonej strategii.

 

5. Bądź cierpliwa. Trzymaj się tempa, które możesz utrzymać

Sama też często to słyszę “Bądź cierpliwa”. Łatwo się mówi, trudniej zrealizować kiedy w Tobie szaleją emocje. Dobra wiadomość jest taka, że cierpliwość wzmocni Twój charakter. Zła wiadomość, że nie mam dla Ciebie innej rady jak można by obejść cierpliwość (W sumie po co? Nie lepiej wzmocnić swój charakter niż szukać drogi na skróty?)

Nauka bycia cierpliwą jest chyba najbardziej krytyczną umiejętnością ze wszystkich. Możesz osiągnąć niesamowity postęp w swoim życiu, jeśli jesteś konsekwentna i cierpliwa. 

Jeśli próbujesz schudnąć, prawdopodobnie będzie to działo się wolniej niż myślisz. Jeśli chcesz uprawiać więcej sportu, być może warto zacząć od krótszych serii, niż ładować sobie codziennie 2 godziny treningu do kalendarza. Cierpliwość jest kluczem. Rób rzeczy, których wykonywanie możesz podtrzymać w dłuższym okresie.

 

Nowe nawyki powinny być łatwe, szczególnie na początku. Jeśli pozostaniesz konsekwentna i będziesz stopniowo zwiększała swoją aktywność, to wypracujesz sobie wystarczającą siłę woli, determinację i motywację, żeby ciągle działać. Tak zazwyczaj działa nowy nawyk.

 

Jeśli potrzebujesz wsparcia w budowaniu nawyków, to gorąco zapraszam Cię do udziału w programieZdeterminowana Kobieta“.
Dostaniesz osobiste wsparcie w mojej osobie. Będziemy pracować nad dobrym wyznaczeniem celu nawykowego, stworzeniem planu, Twoją postawą i długoterminowym działaniem. Zapraszam!

 

Zdeteminowana-kobieta

Artykuł napisany na podstawie Habit Guide

Facebook Comments