nawyki

Codzienne nawyki, które poprawią Twoje życie

Twoja postawa wpływa na to, jak patrzysz na swoje życie. Skoncentrowane działanie, samodyscyplina i duża ilość energii przeznaczona na kluczowe aktywności pozwala Ci rozwijać się w wybranym kierunku. Nie daj się starym, niewspierającym przyzwyczajeniom. Zacznij budować codzienne nawyki, proste i podstawowe, dzięki którym będziesz cieszyć się szczęśliwszym i bardziej satysfakcjonującym życiem. 

 

W tym artykule znajdziesz 10 inspiracji na codzienne nawyki, które wykonywane regularnie, mogą znacząco przyczynić się do poprawy Twojego samopoczucia, wzrostu pewności siebie i zadowolenia z życia.

 

10. Stwórz swój poranny rytuał 

Być może lubisz biegać. Być może medytować. Być może lubisz zjeść zdrowe śniadanie. Niezależnie od tego, co sprawia, że czujesz się naładowana, rozpocznij swój dzień właśnie od takiego nawyku. Zacznij dzień od tego, co jest dla Ciebie ważne. Dzięki temu pozytywnie nastawisz się na nadchodzące wyzwania. Zamiast porannej bieganiny zafunduj sobie uporządkowany poranek, bez stresu, pośpiechu czy zmęczenia psychicznego. Zwiększ swoją wydajność i zadowolenie.

Jeśli potrzebujesz wskazówek, to sięgnij do rytuałów swoich autorytetów i zainspiruj się ich codziennymi nawykami!

 

9. Postępuj zgodnie z zasadą 80/20

Zasada 80/20 zwana również Zasadą Pareto mówi o tym, że w dowolnej sytuacji każde 20% działań jest odpowiedzialne za 80% rezultatów. Posługując się nią, możesz zmaksymalizować swoją produktywność. Zainwestuj swój czas i energię w te konkretne zadania, które będą generowały najwięcej wyników.  Dopiero kiedy je wykonasz, skup się na czynnościach znajdujących się na Twojej liście rzeczy do zrobienia. W pierwsze kolejności zadbaj o to, co najistotniejsze, następnie przejdź do pozostałych. Nie odwrotnie, bo może nie starczyć czasu na to najważniejsze.

Kojarzysz może historię o słoiku życia? 🙂 Ładna metafora tego, o czym napisałam powyżej.

 

8. Czytaj, czytaj i jeszcze raz czytaj

Czytanie książek to świetny sposób na poszerzanie wiedzy i pobudzanie kreatywności. Czytanie przed snem pomoże Ci lepiej spać (w przeciwieństwie do TV czy ekranu komórki, które jeszcze bardziej Cię pobudzają). W szczególności książki niebędące fikcją są doskonałymi narzędziami do poszerzania perspektywy, rozwijania nowych pomysłów i poszukiwania motywacji. Co więcej, oferują również praktyczne porady jak radzić sobie w trudnych sytuacjach bazując na prawdziwych przykładach z życia. Brzmi zachęcająco? 🙂

 

7. Skup się na jednym zadaniu

Słyszałam, że tylko 2% ludzi na całym świecie potrafi skutecznie wykonywać wiele zadań w tym samym czasie. Chociaż multitasking może się czasem przydać (np. prasowanie i słuchanie audiobooka), to wykonywanie dwóch trudnych zadań w tym samym czasie może już nie być takim efektywnym rozwiązaniem. Ciągłe żonglowanie między zadaniami negatywnie wpływa na koncentrację, obniża wydajność i wprowadza bałagan w umyśle. Zamiast tego polecam Ci skupić możliwie całą swoją uwagę na jednej rzeczy na raz. Zgodnie z ustalonymi priorytetami, zacznij od tego, co najważniejsze i kontynuuj wykonywanie zadań jedno po drugim.

 

6. Bądź wdzięczna

Możesz patrzeć na szklankę w połowie pustą lub na szklankę w połowie pełną.
Możesz narzekać, że jest zimno lub ciepło. Możesz urozmaicić swoją garderobę dostosowując ją do różnych pór roku.

W codziennym biegu łatwo jest wpędzić się w wir zadań i zapomnieć o dostrzeganiu pozytywnych aspektów. Skupiać się na negatywach i nie doceniać powodów, które czynią nas szczęśliwymi. Codzienne ćwiczenie wdzięczności, np. w formie wpisu w kalendarzu bądź pamiętniku, jest świetnym sposobem na wzmacnianie pozytywnego podejścia i zmniejszenie stresu.

Załóż swój dziennik wdzięczności (bądź użyj obecnie używanego kalendarza), przeznacz kilka minut na to, żeby docenić siebie i swoich bliskich. Codziennie dziękuj przynajmniej za jedną rzecz. Doceniaj małe zdarzenia, jest ich sporo na co dzień. Każdego dnia masz wiele powodów do tego, by czuć się szczęśliwą!

 

5. Przebywaj w towarzystwie pozytywnych ludzi

“Jesteś średnią z pięciu osób, z którymi spędzasz najwięcej czasu”, powiedział kiedyś  amerykański przedsiębiorca Jim Rohn. I chyba coś w tym jest. Zastanów się z kim najwięcej spędzasz czasu i jakie te osoby mają na Ciebie wpływ. Może warto zadbać o relacje z osobami, po spotkaniach z którymi wracasz radosna i zadowolona. Spędź czas z ludźmi, którzy potrafią motywować się do działania, wiedzą jak cieszyć się z małych rzeczy, są naładowani pozytywną energią. Taka energia i poczucie szczęścia bywają zaraźliwe, więc to prosty sposób na to, jak wprowadzić pozytywne nastawienie w swoim życiu.

 

4. Znajdź czas na ćwiczenia

Oprócz poprawy Twojej sylwetki i zdrowia fizycznego, regularne ćwiczenia pobudzają kreatywność i sprawiają, że masz więcej energii na inne zadania. To także skuteczny sposób na wypracowanie dyscypliny i wytrzymałości. Jak zapewne wiesz, ćwiczenia fizyczne podnoszą Twój nastrój poprzez zwiększenie produkcji endorfin, tzw. hormonu szczęścia. Idealny sposób na pozbycie się smutku czy przygnębienia!

 

3. Opanuj sztukę słuchania

Skuteczna komunikacja ma zasadnicze znaczenie, jeśli chodzi o pielęgnowanie osobistych i zawodowych relacji. Słuchanie jest kluczowym elementem  komunikacji. Zamiast dodawać swoje wątki, zwróć uwagę na to, co ktoś inny ma do powiedzenia. Daj przestrzeń swojemu rozmówcy. Dzięki temu, poczuje się doceniony i wysłuchany, a Ty będziesz mogła lepiej zrozumieć jego sytuację. Zadawaj otwarte pytania, bądź autentycznie ciekawa, jak dana sytuacja wygląda z perspektywy drugiej osoby. Wysłuchaj, co ma do powiedzenia i co tak naprawdę myśli. Zwracaj także uwagę na sygnały niewerbalne. Na Twoje tematy też przyjdzie czas, najpierw jedna skup się na byciu świetnym słuchaczem.

 

2. Zrób sobie detoks od internetu / telewizji

Cyfrowy świat przejął niemal każdy aspekt naszego życia. Przeciętnie, jedna osoba ma pięć kont w różnych mediach społecznościowych i spędza minimum 1 godzinę i 40 minut każdego dnia na ich sprawdzaniu. Telewizja też jest niesamowitym zjadaczem czasu. Ile razy włączyłaś tylko jeden odcinek serialu, a skończyłaś na kilkugodzinnym maratonie? Polecam stopniowy detoks od internetu lub od telewizji. Ogranicz o 15 minut, potem o kolejne 15, aż zostanie tyle, ile jest Ci niezbędne do dobrego funkcjonowania. Nie zastępuj jednego drugim. Celem jest zwolnienie czasu na inne aktywności (o tym w kolejnym punkcie). Pobądź trochę offline, w świecie realnym. Zdrowa alternatywa dla bodźców medialnych, dzięki której możesz poprawić swój nastrój i zrobić coś dobrego dla siebie!

 

1. Zadbaj o siebie

Przeznacz czas na odprężenie, a zobaczysz jak wpłynie to na Twój nastrój, zdrowie psychiczne oraz samoocenę. Zrób jedną rzecz, dzięki której poczujesz się ze sobą dobrze. Włącz nastrojową muzykę, weź relaksacyjną kąpiel, poczytaj książkę lub porozciągaj się w domu. Możesz nawet codziennie się doceniać i fundować sobie drobne przyjemności (takie, które służą Ci również w długim okresie). Najważniejszą osobą dla Ciebie powinnaś być Ty sama. Pamiętaj proszę o tym!

 

Codzienne nawyki

Rozwijanie tych nawyków wymaga determinacji, cierpliwości i ciągłego wysiłku. Może zajmie to tylko kilka tygodni, a może więcej niż rok. Najważniejsze jest, że nawet stawiając niewielkie kroki, zmierzasz we właściwym kierunku i umacniasz codzienne nawyki. Nie poddawaj się.

 

Jeśli potrzebujesz wsparcia w budowaniu nawyku, to zapraszam Cię do programu “Zdeterminowana Kobieta“. Pomogę Ci wypracować wspierające nawyki i być z siebie dumną!

Zdeteminowana-kobieta

Koniec artykułu, czas na codzienne nawyki!

Artykuł napisany na podstawie Forbes.com 

Facebook Comments